Publiczne Przedszkole Nr 4 w Pile

POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA

 

Nasza kadra wykorzystuje swoją wiedzę i umiejętności zdobyte podczas studiów podyplomowych i innych form doskonalenia do prowadzenia dodatkowych zajęć z dziećmi, co jest naszym atutem.

Pomoc Psychologiczno-Pedagogiczna i zajęcia dodatkowe:

*Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana wychowankom przedszkola polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego.
Odbywa się to w formie zajęć terapeutycznych tj.:
1)Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne: prowadzone są przez  p. Katarzynę Dąbrowską w wymiarze 3 h tygodniowo.

2)Zajęcia logopedyczne: prowadzone są przez p. Agnieszkę Bethke, p. Annę Obarską-Dorabiałę i p. Beatę Walas w wymiarze 13,5 h tygodniowo.

3)Zajęcia terapeutyczne: rozwój kompetencji emocjonalno – społecznych w wymiarze 9 h tygodniowo.

Zajęcie te są dobrowolne i bezpłatne.
Odbywają się w czasie pobytu dziecka w przedszkolu.
Część dzieci starszych z ubiegłego roku będzie kontynuowała udział w zajęciach, a nowe zostaną wytypowane przez nauczycieli bądź specjalistów na podstawie obserwacji poziomu ich funkcjonowania lub logopedycznych badań przesiewowych. Rodzic ma prawo również złożyć taki wniosek do wychowawcy, jeśli posiada uzasadnienie np. zaświadczenie lekarskie o wadzie postawy, opinię bądź orzeczenie z poradni. Każdy wniosek będzie szczegółowo rozpatrywany.
Miejsca są ograniczone i pierwszeństwo uczestnictwa mają dzieci 5-6 letnie.

Rodzic dziecka uczęszczającego na zajęcia terapeutyczne jest zobowiązany do współpracy z terapeutą. Współpraca ta polega na uczestnictwie w zebraniach, zajęciach otwartych bądź rozmowach indywidualnych ze specjalistą. Po każdym semestrze są rodzicom przedstawiane efekty takiej pracy.

GODZINY ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH 2022/2023

Katarzyna Dąbrowska: zajęcia korekcyjno – kompensacyjne:

poniedziałek 11.00 – 14.00

czwartek 11.00 – 12.00

Agnieszka Bethke: logopedia

poniedziałek 12.30 – 14.30

piątek 9.00 – 11.30

Anna Obarska – Dorabiała: logopedia

wtorek 9.30 – 11.30

środa 9.30 – 12.00,

Beata Walas: logopedia

środa 9.00 – 11.30

czwartek 11.00 – 13.00

Joanna Koszulińska: pedagog specjalny

poniedziałek  9.00 – 11.00 w miesiącach: luty, kwiecień, czerwiec, sierpień, październik, grudzień

poniedziałek 12.00 – 14.00 w miesiącach: styczeń, marzec, maj, lipiec, wrzesień

Małgorzata Kisiel: pedagog specjalny

środa 10.30 – 13.30

czwartek 8.30 – 11.30

piątek 8.30 – 11.30

PRZEDSTAWIONY PLAN PRACY POSZCZEGÓLNYCH TERAPEUTÓW MA CHARAKTER OTWARTY,

BĘDZIE UZUPEŁNIANY I MODYFIKOWANY W MIARĘ POTRZEB.

Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w Pile (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, socjolog i doradca zawodowy) chętnie udzielają pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom. Poradnia wykonuje  badania diagnostyczne, prowadzi terapie, konsultacje dotyczące dzieci i młodzieży.

Objęcie dziecka pomocą wymaga pisemnego wniosku (druk do pobrania na stronie internetowej) rodziców lub prawnych opiekunów dziecka, nie wymaga skierowania i jest całkowicie bezpłatne.

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAJĘCIA KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNE W NASZYM PRZEDSZKOLU

Terapia pedagogiczna to specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania.
Terapię pedagogiczną na terenie naszego przedszkola prowadzę w formie grupowej. Liczba uczestników zajęć wynosi do 5 dzieci. Staram się stworzyć dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi możliwość wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego na miarę ich możliwości. Bawiąc się z dziećmi szczególną uwagę zwracam na usprawnianie funkcji słuchowych, wzrokowych, ruchowych i ich właściwej koordynacji. Bardzo często prowadzę rozmowy indywidualne z dziećmi, organizuję ciekawe zabawy. Stymuluję i wspieram, inicjuje rozwój potrzeb i oczekiwań dzieci związanych z poznawaniem świata, potrzebą aktywności.

Podczas pracy z dzieckiem stosuję metody wspierające i stymulujące naturalny rozwój dziecka oraz angażujące wiele zmysłów: słuch, wzrok, dotyk. Są to m.in. metody:

  • elementy Metody Dobrego Startu wg M. Bogdanowicz
  • elementy Kinezjologii Edukacyjnej G. Dennisona
  • elementy muzykoterapii
  • bajkoterapia
  • wybrane techniki relaksacyjne
  • ćwiczenia grafomotoryczne M. Bogdanowicz
  • „Dziecięca matematyka” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
  • elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
  • elementy metody Pedagogiki Zabawy

Cele terapii pedagogicznej:
•stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych, wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez :
zaktywizowanie do pracy prawej i lewej półkuli mózgowej
wykorzystanie naturalnej podatności do uczenia się przez zmysły
usprawnienie spostrzegania wzrokowego i słuchowego

  • rozwijanie pamięci słuchowej, wzrokowej i dotykowej stymulowanie celowego
  • wyrobienie nawyku wyobrażania sobie to co dziecko chce zapamiętać
  • rozwijanie percepcji i pamięci słuchowej, wzrokowej i dotykowej
  • zapoznanie z technikami ułatwiającymi zapamiętywanie
  • rozbudzenie pozytywnej motywacji do działania
  • tworzenie sytuacji w których dziecko ma poczucie sukcesu
  • wyzwolenie potencjalnych możliwości i zainteresowań dziecka oraz wzmacnianie
  • nawiązanie przyjaznych kontaktów w relacji terapeuta – dziecko
  • systematyczna współpraca z rodzicami i nauczycielami prowadząca do ujednolicenia

mgr Katarzyna Dąbrowska

ZAJĘCIA  LOGOPEDYCZNE W NASZYM PRZEDSZKOLU

PRAWIDŁOWY ROZWÓJ MOWY I JĘZYKA

Mowa w dużej mierze wpływa na ogólny rozwój dziecka i jego osiągnięcia w nauce.
Stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie swoich myśli, opinii, odczuć.
Ogromną rolę w procesie kształtowania mowy dziecka odgrywają rodzice i najbliższe otoczenie- to oni są jego pierwszymi nauczycielami mowy poprzez wspólne zabawy, czytanie książeczek, ich opowiadanie i śpiewanie piosenek. Istotne znaczenie w zakresie wspomagania i rozwoju mowy ma także działanie nauczyciela pracującego z dzieckiem w przedszkolu, gdzie zabawa stanowi dominujący sposób nauki. Jest kluczem do poznawania nowych słów, ćwiczy oddech, głos, słuch i wymowę. Doskonali formy gramatyczne uwzględniając przy tym akcent, melodię i rytm mowy. Poprzez zabawę możemy stymulować rozwój wszystkich funkcji, od których zależy prawidłowy rozwój mowy.
Wyniki badań pedagogicznych dowodzą, że rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym jest bardzo zróżnicowany, u wielu dzieci występuje oprócz wad wymowy, opóźniony rozwój wymowy lub niechęć do mówienia, zaburzenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego, w zakresie wspomagania rozwoju mowy, zakłada że dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej;
1) zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
2) mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
3) uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach”.

Ćwiczenia logopedyczne.
– Oddechowe: wyrabianie oddechu dla mowy, ćwiczenia oddechu przeponowego, wydłużanie fazy wydechowej, ćwiczenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza, umiejętności synchronizowania pauz oddechowych treścią wypowiedzi.
– Głosowe: wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności modulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśladowanie głosów.
– Słuchowe: usprawnianie odbioru bodźców akustycznych, rozpoznawanie wrażeń słuchowych, ćwiczenia poczucia rytmu, rozróżnianie głosek dobrze źle wypowiadanych,
– Artykulacyjne: usprawnianie właściwego funkcjonowania narządów mowy, wywołanie głosek w izolacji, utrwalenie ich poprawnej realizacji w logotomach, wyrazach, zdaniach, nauka wierszy, piosenek z nasileniem głoski ćwiczonej.
– Leksykalne: rozwijanie mowy poprzez opowiadanie historyjek
obrazkowych , opowiadanie ilustracji, przeczytanego tekstu, udzielanie
odpowiedzi na pytania, gry i zabawy ortofoniczne.

Beata Walas – neurologopeda, logopeda, oligofrenopedagog

 

      

 

 

 

Skip to content